Busungarnas Secondhand

FRÅGOR & SVAR

Hur går det till att sälja hos Busungarna?

Första gången du lämnar in till oss så skapar vi ett konto till dig och du får ett kundnr.

Allt ska vara helt, rent nytvättat och klart till försäljning när man lämnar in det. Även ytterplagg, skor och leksaker.

Inlämning sker på dropin i kassan i butiken.

Vi går ej igenom varorna på plats, utan när tillfälle ges.

Man får lämna in max 2 papperskassar per tillfälle. Gäller ej kläder!


Vad tar ni emot och hur prissätter ni varorna?

Vi väljer ut vilka kläder som vi kommer att sälja i butiken, helt enkelt de plagg som är i gott skick och inte för gamla.

De kläder som ej följer kriterierna, tex som inte är tvättade, för gamla, trasiga och har fläckar mm sorterar vi bort till textilåtervinning. Det som vi sorterat bort går direkt till textilåtervinning och kan ej hämta tillbaka.

Samma gäller för övrig inlämning.

Vi går igenom inlämningen och stryker alla klädesplagg, sätter priser och lägger ut till försäljning i vår butik.

Prissättning sker efter vad Busungarna ser fungerar på secondhandmarknaden men hamnar ofta kring en tredjedel av nypriset helt beroende på märke, skick, efterfrågan osv. Vissa varor sätts högre.


Hur länge finns varorna till försäljning?

Dina inlämnade varor kommer säljas under två månader från att de kommer ut i butiken.

Undantag gäller säsongsvaror som kan komma att få en kortare försäljningsperiod.


Hur kan jag få mina pengar från försäljningen?

Din förtjänst beräknas på försäljningspriset, du får 40% tillbaka på priset. När varan är såld samlas dina pengar på ditt kundnummer som du tilldelas vid din första inlämning. Pengarna kan betalas ut i butiken eller användas som betalmedel hos oss.

Utbetalningen sker endast fysiskt i butiken via kort och ej via samtal/meddelanden.


Vad händer med varorna efter försäljningsperiod?

Efter försäljningsperioden skänker vi vidare till välgörenhet. Vi samarbetar med olika organisationer, vi vill skänka till dem som i första hand verkligen behöver det, utsatta barn och familjer. Har ni tips var vi kan skänka, maila oss gärna!


Varför ser man inget pris på Mitt saldo på vissa varor?

Vi får frågor om varför man endast ser "Innerplagg*" och inget pris.

Alla innerplagg registreras endast med etikett utan pris hos oss,

vi prissätter när vi strukit och kollat igenom plagget.

Även andra saker kan registreras med * för att vi försöker får en jämnare prissättning.


När allt kommer in är vi snabba på att märka alla kläder med kundens nr så att inte inget blandas ihop.

Sedan sorteras dem i storleksordning och därefter stryker vi och prissätter.

Då vi inte kan säga priset direkt kan vi ej prismärka när plagget kommer in.


När plagget är sålt kommer priset upp och din andel av priset.

Därav kan du också se fler varor inregistrerat men som sedan faller bort för att dem inte blev godkända i nästa steg.